ولگردی

ديده‌ايد می‌گويند فلان کس از زمان خودش جلوتر بود؟ يا اين‌که مردم عصرخودش درکش نکردند؟

من از زمان خودم عقب‌ترم.

اگر می‌توانستم شغل و عصر زندگی‌ام را با هم انتخاب کنم، يکی از اين‌دو را برمی‌داشتم:

– متفکر ولگرد. قرون وسطی. فرض کنيد قرن 11 يا 12 ميلادی. نمونه‌ی ايده‌آلش ابن سينا يا سهروردی (با طول عمر بيشتر ان‌شاءالله و بدون جاه طلبی قدرت). چه چيز بهتر از اين که آدم از شهری به شهر ديگر برود و سعی کند سر حاکمان محلی شيره بمالد که در ازای تدريس خصوصی صرف و نحو و منطق به بچه‌هايشان و نوشتن رساله‌های فلسفی که هيچ‌کس ازشان سردرنمی‌آورد، بهت اتاق و غذا بدهند و اجازه بدهند از کتاب‌خانه‌هايشان استفاده کنی؟ بهتر از همه اين‌که چند تا هم دانشجو و مريد می‌افتند دنبالت و زيبارويان شهر هم عاشق علم و دانشت می‌شوند.

– پارتيزان. اوائل تا اواسط قرن بيستم. فرض کنيد بولشويک مثلآ، يا چريک کومونيست توی آمريکای لاتين. يا آنارشيست ضد فاشيست توی ايتاليا يا اسپانيا. فکر نمی‌کنم بعد از کتاب‌خواندن، چيزی لذت‌بخش‌تر از کشتن فاشيست و سلطنت‌طلب توی دنيا وجود داشته باشد. فقط حوصله‌ی زندان و شکنجه ندارم. يعنی ترجيحآ اگر گير افتادم مرده گير بيفتم و مرگش هم فوری باشد (تير مستقيم توی سر يا قلب ارجح است). بهتر از همه اين‌که چند تا هم هوادار و مريد می‌افتند دنبالت و زيبارويان روستا هم عاشق بوی سيگار و لهجه‌ی خارجيت می‌شوند.

3 پاسخ to “ولگردی”

  1. sibil Says:

    من والّله با توجه به اينکه ليلی جون مثل شما پسر نيستم (اشاره می شود به مثل مهم ليلی پسر بود يا دختر)، نمی توانم با خيال راحت آلت به دست گرفته و زمان و مکان زندگانی ام را انتخاب کنم! از اين رو می خواهم اعتراف کنم که من در هر عصر و زمانی ترجيح می دادم که در خطه سبز گيلان زمين غذاخوری اي داشته ولی در واقع روسپی زيرزمينی باشم که تنها با قدرتمندان شهر از جمله رئيس قصاب ها و مافيای ميوه فروشان و ماهی فروشان ارتباط دارد!

  2. ali786 Says:

    سلام
    با اولی موافقم (به خاطر غذای چرب و جای گرم ) ، خیلی جالب بود .
    موفق باشی

    یا علی مدد.

  3. mojo Says:

    Another fantastic piece! Thoroughly enjoyed reading it and laughed out loud. I’m not sure how to satisfy the first urge but I highly recommend playing some World War II video game to quench your thirst for some fascist blood letting. The beauty is: no pain, no torture at the hands of Gestapo but I’m afraid you won’t have any beauties following you around for being a computer nerd. At the same time, I really can’t see YOU doing ANYthing that will have the beauties following you around anyway…. moj

بیان دیدگاه